Vionice käyttö helpottaa työtä

Kesän tietyöt kartalle ja navigaattoriin

Kesän aikana katujen ja yleisten alueiden korjaustyöt käynnistyvät. Vionice-palvelun erikoisuutena on mahdollisuus jatkuvaan liikennemerkkien seurantaan konenäköön perustuen. Tiedot välitetään rajapinnoista aina navigointipalveluja tarjoaville toimijoille asti. Olemme iloisia, että voimme tarjota ratkaisun, joka mahdollistaa kuntien, ELY-keskusten ja urakoitsijoiden huomioida myös tarpeet, jotka kehittyvä autojen navigoinnin reaaliaikaisuus ja häiriötieto järjestelmät synnyttävät. Digiroad-tietojen ajantasaisuus on ollut aikanaan Vionicen perusideoita. Yhdessä asiakkaidemme kanssa olenne oppineet lisää niistä tarpeista, jotka odottavat vielä ratkaisuja. Tämä toiminnallisuus on yksi niistä!

KUVA 1: Tietyömaat ovat nykypäivänä suorassa yhteydessä myös digitaalisesti liikennejärjestelmään.

Tampere on ensimmäisten kaupunkien joukossa siirtymässä kohti ajantasaista liikennemerkkitiedon ylläpitoa, kun Vionicen ja Tampereen karttapalvelun välille luodaan WFS-yhteys. Tämä on pieni, mutta tärkeä yksityiskohta, jossa ajantasaiset katuvideot ja konenäöllä tuotettu tieto on aikaisempaa paremmin kaikkien kunnan työntekijöiden käytössä. Rajapinnan avaaminen on myös ensimmäinen askel kohti kaupungin prosesseissa syntyvän ajantasaisen tiedon laajempaa hyödyntämistä.

KUVA 2: Kännykän videon avulla saadan muodostettua 3D pistepilvi ja tunnistettua merkit tarkasti paikoilleen.

Pyörätien kuntotietoja polkemalla

Teiden kuntoarviota on aikaisemmin tuotettu palvelussamme ajoneuvoista käsin, mutta nyt samaan tekniikkaa voidaan hyödyntää myös pyöräteiden kunnon arvioinnissa. Kun kännykän asettaa kännykkätelineellä pyörään kiinni, pyörätieltä kuvatun videon lisäksi samalla saadaan reaaliaikaista tietoa pyörätien kunnosta kännykän kiihtyvyys-sensorien avulla. Olemme kehittämässä konenäköä tunnistamaan tienpinnan vauriot ja tämä toiminnallisuus tulee korvaamaan visuaaliset kuntoarviot tulevaisuudessa.

Pyörällä ajaessa langaton painike mahdollistaa, samalla tavoin kuin autolla ajaessa, havaintojen tekemisen videoinnin aikana. Näin havaintojen teko on turvallista ja huomioiden tarkastelu on jälkikäteen yksinkertaista samalla kartalla muun tuotetun materiaalin kanssa. Tiedon tuottaminen monipuolistuu ja materiaalia pystyy tuottamaan yhä laajemmalla alueella, esimerkiksi kuntien pyöräteillä, jotka eivät ole ajettavissa autolla.

360-asteen kuvat oman auton katolta tai käsivaralta

360-kuvat ovat kivoja katsella ja niissä voi olla informaatiota, jota tarvitaan suunnittelussa tai esimerkiksi tien reunojen vaurioiden tarkastelussa. Osallistuimme Pohjois-Pohjanmaan 360-kuvien käyttöä selvittävään selvitystyöhön talvella. Se herätti paljon ajatuksia ja vaikuttaa siltä, että seuraava liikennealan kunossapidon trendi on nousemassa. Kuvien ja videoiden rinnalle halutaan "kaiken dokumentoiva" panoraamakuva.

Koska teknisen tuotekehityksen ei pidä höntyillä kaikkien heikkojen signaalien perässä, kartoitamme linkin takaa löytyvällä kyselyllä eri toimijoiden tarvetta omille 360-kuville. Voit lisäksi ottaa yhteyttä sähköpostitse markus.melander@vionice.fi tai vastata kyselyyn, jos asia on teille ajankohtainen tai haluat muutoin jakaa aiheesta ajatuksia.